Udržateľná doprava v Tatrách o krok bližšie k svojmu zavedeniu

Krajská samospráva s poľským partnerom v Zakopanom podala tiež nový cezhraničný projekt za vyše 483-tisíc eur. Plánuje sa v ňom zamerať na dopravnú dostupnosť služieb cestovného ruchu a parkovaciu politiku v tejto oblasti.
Snahou prešovskej krajskej samosprávy je dosiahnuť ekologicky udržateľnú dopravu pod Tatrami vrátane postupného vybudovania integrovaného dopravného systému. Pripravila Plán udržateľnej mobility a nedávno v tejto súvislosti podala s poľským partnerom Powiatom tatrzańskim so sídlom v Zakopanom spoločný cezhraničný projekt Dve krajiny – jedny Tatry. Jeho predpokladané náklady sú viac ako 483-tisíc eur, kde povinný príspevok EÚ a štátu predstavuje vyše 444-tisíc eur a 8 % spolufinancovanie z rozpočtu oboch partnerov takmer 39-tisíc eur.
„Na tejto téme naozaj intenzívne pracujeme, pretože doprava v Tatrách potrebuje dobré, kvalitné a dlhodobé riešenia. Realizujeme tu veľký cestný projekt, tzv. Cestu slobody a z nových štrukturálnych fondov chceme získať niekoľko desiatok miliónov eur na ďalšie dopravné zámery. V priebehu posledných 12 mesiacov sme v rámci nášho plánu udržateľnej mobility pripravili viacero konkrétnych opatrení. Aj najnovší projekt by mal riešiť dostupnosť služieb cestovného ruchu integrovanou, trvalo udržateľnou dopravou na tomto cezhraničnom území. A čo je dôležité, s dôrazom na ekológiu a nutnosť riešenia kriticky vysokého nárastu individuálnej automobilovej dopravy v Tatrách,“ priblížil najnovší projektový zámer podpredseda PSK Štefan Bieľak.
Projekt Dve krajiny – jedny Tatry bol podaný v rámci aktuálnej výzvy Programu Interreg 2021-2027 a jeho výstupom má byť komplexná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá ponúkne reálne riešenia pre dopravu v Tatrách. Prioritne sa zameria na posúdenie posilnenia podielu verejnej osobnej dopravy s ťažiskom na železničnú dopravu v celom regióne Tatier, či riešenie tunajšej parkovacej politiky. Napríklad konkrétne aj v podobe parkovacích domov. Prinesie tiež vytvorenie regulačnej politiky pre vstup osobných áut do územia s cieľom minimalizovať individuálnu automobilovú dopravu.
Štúdia bytostne súvisí s Plánom udržateľnej mobility regiónu Vysokých Tatier, pričom jej vypracovanie je požiadavkou Ministerstva životného prostredia a rezortu dopravy, ako aj orgánov ochrany prírody, Železníc SR a ďalších zaangažovaných subjektov.
Ambíciou Prešovského samosprávneho kraja v najbližších rokoch je pod Tatrami postupne vybudovať ekologicky udržateľnú a inteligentnú verejnú dopravu. A to okrem iného aj s dôrazom na upokojenie cestnej dopravy v prospech tej nemotorovej či zavedenie pozitívne pôsobiacej regulačnej politiky pre individuálnu dopravu.