https://envipak.sk

Viete, ako správne vytriediť obaly, ktoré vzniknú z nákupov počas Black Friday?

Záver novembra a blížiace sa Vianoce sa nesú v znamení nakupovania. Množstvo ľudí využíva na tieto nákupy čoraz populárnejší Black Friday. Ľudia tak posledný novembrový piatok nakupujú viac než po zvyšok roka a vo veľkom využívajú výrazné zľavy a limitované ponuky. Akcie lákajú zákazníkov nielen v predajniach, ale aj na internete. A práve pri online nákupoch vzniká i nemalé množstvo odpadu, ktorý je potrebné správne vytriediť. 

Na nákupy z pohodlia domova si zvyklo už množstvo ľudí. Nielen Black Friday samotný, ale aj blížiace sa Vianoce pomáhajú nárastu online objednávok. OZV ENVI - PAK preto upozorňuje, že s nárastom množstva takýchto nákupov rastie aj spotreba obalových materiálov. Produkty sú totiž často balené v prehnane veľkých krabiciach, ktoré sú plné rôznych papierových alebo plastových výplní.

 

Množstvo obalov trápi aj nakupujúcich

Podľa prieskumu agentúry MNFORCE z mája tohto roka štyri pätiny ľudí (79 %) uvádzajú, že v doručených zásielkach býva obalového materiálu často viac než samotného tovaru. Tri štvrtiny (76 %) považujú za zbytočné, ak je tovar doručený z e-shopu zabalený vo viacerých obaloch a viac ako 80 %  zákazníkov vyslovene prekáža, keď je drobný predmet doručený v neprimerane veľkej krabici.

„Výsledky prieskumu jasne ukazujú, že ľudia sa pri online nákupoch často stretávajú s obalmi, ktoré sú väčšie, ako je nevyhnutné. Veľká časť balíkov pritom obsahuje rôzne papierové či plastové výplne, ktoré zvyšujú celkový objem odpadu v domácnostiach. Keďže už väčšina domácností odpad poctivo triedi, môžu takéto balenia pôsobiť ako zbytočné plytvanie. Preto považujeme za dôležité upozorňovať na to, že aj veľkosť obalov ovplyvňuje množstvo odpadu, ktoré pri nákupoch vzniká,“ vysvetlila Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI - PAK s tým, že pozitívne je, že ľudia sú v triedení obalov zodpovední. Až 87 % opýtaných deklaruje, že výplňový materiál z doručených zásielok sa snaží vždy vytriediť. Problém teda nie je v tom, že by ľudia neboli ochotní triediť, ale v tom, že musia vyhodiť oveľa viac odpadu, než by bolo potrebné.

 

Vytriediť treba aj obaly z nákupov. Viete ako na to?

Ako pravidelne upozorňuje OZV ENVI - PAK, všetky obaly je potrebné správne vytrieť, tie z nákupov nevynímajúc. Veľká časť tejto zodpovednosti je na samotných spotrebiteľoch. Základné pravidlo triedenia je podľa odborníkov pritom veľmi jednoduché: všetko, čo sa dá oddeliť, treba oddeliť.

„Napríklad pri bublinkových obálkach to znamená oddeliť papierovú časť od plastového vnútra a každú zvlášť vytriediť – papier hodiť do nádoby na papier a bublinkové vnútro zase do nádoby na plasty. Kartónové krabice je potrebné pred vyhodením vždy rozložiť alebo zošliapnuť, aby v kontajneri nezaberali zbytočne veľa miesta. Zošliapnuť treba aj rôzne plastové nádoby. Ich zmenšením sa šetrí miesto a zberové spoločnosti tak nevyvážajú vzduch,“ doplnila Kretter. Správne vytriediť treba podľa nej aj výplne balíkov. Papierové výplne patria do nádoby na papier, plastové, ako sú fólie, bublinkové výplne či vzduchové vankúšiky, zase do nádoby na plasty. „Pri plastových výplniach, ako sú napríklad vzduchové vankúšiky, pomôže, ak ich pred vyhodením prepichneme. A ak sa obal skladá z viacerých častí, ktoré sa od seba dajú jednoducho oddeliť, ako napríklad lepiaca páska nalepená na krabici, tak ich od seba treba oddeliť a správne vytriediť. Všetko sú to jednoduché kroky, ktoré dokáže urobiť každý jeden z nás a vo výsledku pomáhajú udržať triedený zber funkčný a kvalitný,“ povedala Kretter.

 

V balení zásielok nás čakajú zmeny

Spotrebiteľov, ale aj výrobcov čakajú zmeny. Na spomínaný prázdny priestor v balíkoch reaguje aj európska legislatíva. Tento rok bolo prijaté nové európske nariadenie o obaloch, na základe ktorého sa od roku 2030 výrazne zmenia pravidlá balenia zásielok. „E-shopy už nebudú môcť posielať tovar v krabiciach, kde viac ako polovicu tvorí prázdny priestor, pričom sa za prázdny priestor nepovažuje len vzduch, ale tiež všetko, čím sa balík vypĺňa, ako napríklad bublinková fólia, kartónová striž, vzduchové vankúšiky, polystyrén či drevitá vlna,“ dodala Katarína Kretter. V budúcnosti by sa teda už nemalo stávať, že si spotrebitelia nájdu zakúpený tovar vo viacnásobne väčšej krabici, ktorá bude vyplnená množstvom materiálu. Navyše k tomu pribudne aj požiadavka na opakovane použiteľné riešenia: minimálne 40 % prepravných obalov bude musieť byť od roku 2030 znovu použiteľných.