Sekcia školstva Združenia miest a obcí Slovenska vypracovala súhrn aktuálnych informácií k reforme regionálneho školstva, ktoré majú pomôcť k lepšej orientácii v problematike. Prečítajte si čoho všetkého sa zmeny budú týkať.
Navrhované zmeny v regionálnom školstve aktuálne riešia nasledujúce návrhy zákonov:
(NR SR 2. čítanie, predpokladaný termín schválenia do konca októbra 2025)
· Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
· Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
· Zákon o financovaní škôl a školských zariadení
· Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
· Zákon o školskej správe a o zmene niektorých zákonov
K najdôležitejším zmenám, ktoré sa dotknú zriaďovateľov základných škôl patria nasledujúce:
- Od školského roka 2027/2028 sa zavádza povinné predprimárne vzdelávanie pre deti od štyroch rokov a od školského roka 2028/2029 aj pre deti od troch rokov.
Nadväzuje sa tak na aktuálne platné povinné predprimárne vzdelávanie pre päťročné deti.
Zákonný zástupca môže zabezpečiť predprimárne vzdelávanie sám, ak má ukončené najmenej stredné vzdelanie. Ak to nie je možné, dieťa bude musieť nastúpiť do materskej školy. Zároveň zostáva zachované právo každého dieťaťa na prijatie do materskej školy, ak o to rodičia požiadajú.
- Zavádza sa nová definícia verejných školských obvodov ako základný mechanizmus spravodlivého prijímania do základných škôl.
Každá obec bude povinná určiť verejný školský obvod všeobecne záväzným nariadením, a to pre každú základnú a materskú školu. Zohľadní sa kapacita škôl, vzdialenosť, dopravná dostupnosť, právo detí na vzdelávanie v štátnom jazyku aj v jazyku menšín, zákaz segregácie a princíp inkluzívneho vzdelávania.
- Na tento rámec nadväzuje inštitút verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania – cirkevné a súkromné školy budú môcť získať plné verejné financovanie, ak prijmú záväzok plniť verejnú službu: prijímať deti zo spádového obvodu, neposkytovať vzdelanie podmienené poplatkami a zabezpečiť transparentné prijímanie.
Ostatné neštátne školy môžu uzatvoriť dohodu o verejnej službe, ak preukázateľne prispievajú k verejnému záujmu – napríklad prijímaním detí zo znevýhodneného prostredia alebo zavádzaním inovácií.
- Do zákona sa po prvý raz zavádza pojem ochrana duševného zdravia.
Posilní sa tak ochrana učiteľov – priestupkom bude verejné zosmiešňovanie, šírenie klamstiev či poškodzovanie ich cti.
Zodpovednosť ponesie aj učiteľ alebo rodič, ak opakovane odmietne riešiť rizikové správanie. Zlepší aj prenos informácií medzi školami a poradenskými zariadeniami, aby bolo možné reagovať rýchlejšie.
- Zavádza sa e-Prihláška pre materské, základné a stredné školy na jednotnej platforme ministerstva školstva, s možnosťou prioritizácie škôl podľa českého modelu.
Údaje od pediatrov či poradenských zariadení sa budú čerpať priamo z registrov, aby ich rodičia nemuseli opakovane nosiť. Rozhodnutia o prijatí sa budú oznamovať elektronicky.
Automatizuje sa aj výmena údajov o dochádzke či o podporných opatreniach – školy ich už nebudú musieť samostatne hlásiť.
- Nový zákon o školskej správe zavádza jasné a jednotné pravidlá pre školy. Každá škola bude samostatnou právnickou osobou – verejné školy ako rozpočtové alebo príspevkové organizácie, súkromné a cirkevné ako neziskové organizácie.
- Zavádza sa tiež transparentné výberové konania na riaditeľov s povinným zverejňovaním víťazných projektov.
- Posilňujú sa rady škôl a pedagogické rady, zápisnice zo zasadnutí budú povinne zverejňované
- Vznikne nový register škôl, ktorý zjednotí dnešné evidencie a odbúra administratívu.
- Novým prvkom je aj inštitút verejného poskytovateľa – teda škôl, ktoré sa zaviažu prijímať žiakov zo spádových obvodov podľa rovnakých pravidiel.
S ohľadom na nedostatok učiteľov nová legislatíva:
- Zavádza novú kategóriu „pedagogický zamestnanec – kandidát“, ktorá umožní študentom vysokých škôl učiť popri štúdiu a tak pomôcť riešiť nedostatok učiteľov.
- Spresňujú sa tiež kvalifikačné požiadavky pre učiteľov, posilňujú sa digitálne kompetencie cez školských koordinátorov a nové vzdelávacie kurzy.
- Profesijný rozvoj učiteľov sa zmodernizuje – umožní rýchlejšie atestácie, inovačné vzdelávanie podľa potrieb spoločnosti a vznikne katalóg vzdelávacích programov.
V rámci špeciálnych škôl a diagnostických centier nová legislatíva:
-
Zavádza sa povinná pobytová diagnostika detí, rozširujú sa činnosti centier o ambulantnú a terénnu starostlivosť a ich prepojenie s poradenským systémom.
-
Posilňujú sa práva detí, práca s rodinou a transparentnosť – zariadenia budú povinne zverejňovať vnútorné poriadky aj voľné kapacity.
-
Do roku 2027 sa liečebno-výchovné sanatóriá transformujú na moderné diagnostické a reedukačné centrá s nastavenými štandardmi a jasnými kontrolnými mechanizmami.
Reforma má jasný plán a dotkne sa jednotlivých oblastí regionálneho školstva s ambíciou systémového nastavenia.
Kurikulum sa zavádza postupne, maturita z matematiky sa bude týkať prvákov, ktorí nastúpia na strednú školu v roku 2027 a povinné predprimárne vzdelávanie od 3 rokov až od roku 2028.
Všetko má svoje fázy a školy majú dostatok času na adaptáciu. Ministerstvo školstva nastavilo tempo, ktoré umožní zmeny zavádzať postupne a zvládnuteľne.
Navrhované zmeny, ktoré aktuálne riešia návrhy zákonov medzirezortnom pripomienkovom konaní vychádzajú z – Revízie pripravenej Útvarom hodnoty za peniaze v spolupráci s Inštitútom vzdelávacej politiky navrhuje 8 úsporných a 15 riadiacich opatrení s cieľom zlepšiť kvalitu vzdelávania.
Celú analýzu nájdete tu: https://www.mfsr.sk/files/sk/financie/hodnota-za-peniaze/revizie/revizia-vydavkov-regionalne-skolstvo_zaverecna.pdf