Pondelok 29.04.2024
Dnes má meniny 
Lea
°C
06.12.2019 09:05

Detská železnica s maďarským partnerom zrealizovali projekt za 578-tis. eur


Ilustračná snímka: Detská železnica Košice, o. z.


Košická detská historická železnica a úzkorozchodná železnička maďarskom Miškovci Lillafured zrealizovali v uplynulých dvoch rokoch spoločný cezhraničný projekt v hodnote 578-tis. eur.


Obe atrakcie investovali do infraštruktúry, na známej košickej železničke dokončili staničnú budovu, obnovili výhybňu, umožňujúcu križovanie vlakov či spojazdnili ďalší úzkorozchodný rušeň. V Miškovci zas úplne zrekonštruovali areál stanice. Projekt bol financovaný z prostriedkov Európskej únie.

„Každý projekt je výzvou a keď sa podarí, je aj obrovskou vzpruhou pre toho, kto ho realizuje. Pre nás boli dva roky práce na medzinárodnom projekte Interreg zatiaľ najväčším projektom a vynikajúcou skúsenosťou, ktorú okamžite ocenili nielen dobrovoľníci, ale aj návštevníci unikátnej detskej železnice. Realizovali sme investície za vyše 210 tisíc eur, pričom sa podarilo viac ako dosť,“ uviedol Ľubomír Lehotský, riaditeľ Košickej detskej historickej železnice.

Počas projektu dokončili na železničke stavbu novej staničnej budovy v nástupnej stanici Čermeľ. Ide vôbec o prvú obnovenú staničnú budovu po asanáciách v 90. rokoch. Najväčšia časť investícií smerovala do výhybne VPRED, ktorej obnovenie umožňuje opätovné zavedenie križovania vlakov. To ihneď zvýšilo kapacitu železničky, ktorá v uplynulých rokoch zaznamenávala pokračujúci nárast návštevnosti.

K ďalším investíciám patrí spojazdnenie úzkorozchodnej lokomotívy, vybudovanie detského ihriska či spustenie prvej aplikácie pre smartfóny – audio sprievodcu po železničke a Čermeľskom údolí.

„Išlo o veľmi zaujímavý a atraktívny projekt, ktorý zaujal medzinárodnú skupinu hodnotiteľov. Úzkorozchodné železničky tvoria špecifický druh atrakcií, ktoré sú bránami k miestnemu prírodnému a kultúrnemu dedičstvu,“ uviedol manažér projektový Rudolf Bauer. Súčasťou projektu bola príprava spoločného rozvojového dokumentu, ktorý nie len mapuje súčasnú situáciu oboch železníc, ale ukazuje najmä možnosti ich ďalšieho rozvoja. „Obe železničky poctivo analyzovali aj svoje slabé stránky a v spolupráci s externými odborníkmi nachádzali možnosti ďalšieho rozvoja,“ povedal o dokumente jeho hlavný redaktor Bauer.

Dokument pre Košickú detskú historickú železnicu napríklad navrhuje predĺženie trate smerom k mestu, či odporúča zmeny v konečnej stanici Alpinka, kde by mohlo vzniknúť Košický skanzen so železničnou a lesníckou tematikou.

Lillafuredská železnička v Miškovci počas projektu komplexne modernizovala stanicu Dorrotya a úplne rekonštruovala historický vagón.

Úspešná realizácia projektu motivovala košickú železnička k snahe o pokračovanie cezhraničnej spolupráce. V týchto dňoch sa preto pripravuje na ďalšiu projektovú výzvu v rámci schémy Interreg spolu s maďarským partnerom a to s úzkorozchodnou železničkou pri obci Nagybőrzsőny.

Obsah tejto tlačovej správy neprezentuje oficiálne stanovisko Európskej únie.

info@skhu.eu    www.skhu.eu

Európsky fond regionálneho rozvoja

Autor: (ts-Detská železnica Košice, o. z.)


komentáre
SHOW ALL
podobné
28.12.2017
Detský Silvester na železnici aj v tomto roku
Detský Silvester na trati bude aj v tomto roku, no o deň skôr! Navyše výnimočne nie v Čermeľskom údolí, ale na „veľkej“ železnici s odchodom z Hlavnej stanice už túto sobotu o 9:30 hod.
viac
23.12.2018
Detský Silvester na železnici bude skvelým začiatkom konca roka
Poďte sa spolu s nami zabaviť v posledný deň roka 2018. Detská železnica Košice vás v pondelok 31. decembra pozýva na Detský Silvester na veľkej železnici.
viac
21.05.2022
Pripravili deťom netradičnú oslavu ich sviatku
Pri príležitosti Medzinárodného dňa detí vyrazí v sobotu 28. 5. historický vlak v naozaj netradičnom zložení (zostáva prekvapením až do samého štartu) z Košíc až do Slavošoviec, kde je pripravený pestrý program.
viac
02.06.2023
Detská železnica vďaka projektu opäť sprevádzkuje parný rušeň Katka
Nové letné vozne, dva opravené mosty a vybrané úseky trate, ako aj sprevádzkovanie historickej parnej lokomotívy Katka patria k výsledkom cezhraničného slovensko – maďarského projektu na detskej železnici v Košiciach.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.02 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.17 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.81 %