Piatok 03.05.2024
Dnes má meniny 
Galina
°C
15.08.2020 08:00

Polovica škôl je nespokojná s učebnicami


NKÚ.


Polovica slovenských škôl kritizuje kvalitu učebníc a za zlý považuje aj ich systém výberu a distribúcie. Vyplýva to zo zistení Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR.


„V rámci svojej analytickej činnosti oslovil NKÚ 201 základných škôl, čo je reprezentatívna vzorka vychádzajúca z celkového počtu 1314 škôl s vyučovacím jazykom slovenským,” informovala riaditeľka odboru komunikácie úradu Janka Burdová. V hodnotení sa ako najproblematickejšia ukázala učebnica matematiky pre prvý stupeň základných škôl, ktorú viac ako tri štvrtiny oslovených učiteľov označilo za nevyhovujúcu a často nesystematicky písanú. V prípade druhého stupňa škôl boli za problematické označované tiež učebnice slovenského jazyka a literatúry. „Učitelia boli s vhodnosťou dodaných učebníc nespokojní aj napríklad v prípade informatiky či geografie,” dodala Burdová.

Poukázala tiež na to, že v prípade problematických učebníc zabezpečovaných ministerstvom školstva sa väčšina škôl snaží získať lepšie alternatívy, ktoré na trhu existujú. „Aj preto skoro každá škola zabezpečovala pre žiakov vhodnejšie učebnice vo vlastnej réžii a financovala ich z príspevkov od rodičov či sponzorov,” priblížila výsledky kontroly.

Školy podľa zistení NKÚ podporujú myšlienku otvorenia trhu s učebnicami a pracovnými zošitmi, takisto však nabádajú i k tomu, aby ministerstvo pri zabezpečovaní učebníc vychádzalo z pravidelnej spätnej väzby od škôl. „Až 85 percent škôl konštatovalo, že nič také sa v súčasnosti nedeje,” dodala Burdová.

Generálny riaditeľ kancelárie predsedu NKÚ Ľubomír Andrassy pripomenul, že medzinárodné prieskumy zamerané na spokojnosť s učebnicami ukazujú, že SR je v porovnaní s ostatnými krajinami Európskej únie výrazne pod priemerom. „Naopak, 45 percent nespokojných slovenských pedagógov s učebnicami je o vyše 12 percent viac ako európsky priemer, nehovoriac o rozdiele v porovnaní s tromi percentami českých učiteľov, ktorí kritizujú kvalitu poskytovaných učebníc,” skonštatoval.

Upozornil, že nekvalitné učebnice sa pritom ukazujú ako jedna z limitujúcich prekážok pre dosahovanie kvalitného vzdelania. Zvýraznil i rozmer zistenia, že učitelia za najproblematickejšie pokladajú učebnice matematiky, a to naprieč všetkými ročníkmi základných škôl. „Toto zistenie NKÚ má celospoločenský negatívny dosah. A to hlavne preto, že rozvoj matematického a logického myslenia žiakov je dôležitým predpokladom zabezpečenia dlhodobej konkurencieschopnosti slovenskej spoločnosti,” poznamenal Andrassy.

Autor: (tasr)


komentáre
SHOW ALL
podobné
25.08.2020
NKÚ zhodnotil učebnice a systém ich výberu či distribúcie
Dávame Vám do pozornosti výstupy analytickej činnosti NKÚ týkajúce sa aktuálneho stavu kvality učebníc pre žiakov slovenských základných škôl a systému ich výberu, či distribúcie.
viac
18.11.2020
B. Gröhling: V súvislosti s návratom detí do škôl sa stretneme s epidemiológmi
V súvislosti s návratom detí do škôl sa vedenie ministerstva školstva stretne s epidemiológmi vo štvrtok 19. novembra.
viac
23.11.2020
Edu TV - databáza krátkych video hodín pre žiakov ZŠ
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR spúšťa projekt, ktorý pomôže učiteľom a žiakom zvládnuť vzdelávanie dištančnou formou počas zatvorenia škôl. Edu TV bude databázou krátkych video hodín pre žiakov základných škôl.
viac
11.03.2021
Ministerstvo školstva investuje ďalších 8 miliónov eur na asistentov učiteľa
Ministerstvo školstva spúšťa premenu poradenského systému pre deti a žiakov. Súčasný rozdvojený systém postupne nahradí systém, v ktorom dieťa dostane komplexnú starostlivosť „pod jednou strechou“.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.05 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.17 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.78 %